Монтаж на селскостопански гуми: ето как става

Когато трябва да се подмени тракторна гума, е важно да се спазват определени правила за монтаж, за да се гарантира безопасността. Не се заблуждавайте – това е физически тежка задача. В повечето случаи препоръчваме да потърсите помощ от специалист по (селскостопански) гуми. Уверете се предварително, че новата селскостопанска гума е подходяща както за съществуващата джанта, така и за работата, за която ще бъде използвана.
Монтаж на селскостопански гуми: ето как става

Работете винаги с подходящи инструменти, по правилните методи и с коректна пневматична система с предпазен клапан за налягане. За ваша собствена безопасност са абсолютно необходими:

  • предпазни очила,
  • предпазни обувки,
  • защита за слуха
  • и защитна клетка за гуми.

Ако нямате на разположение клетка, уверете се, че поддържате достатъчно разстояние при напомпване на гумата.

.

Премахване на старата селскостопанска гума

Преди монтаж на нова гума първо трябва, разбира се, да се премахне старата гума от превозното средство. Много важно: никога – но наистина никога – не го правете, докато гумата е все още напомпана.

  • Използвайте клинове, за да предотвратите търкалянето на трактора или селскостопанското превозно средство.
  • След това повдигнете превозното средство с крик, така че съответното колело да бъде свободно от земята.
  • Намажете ръба на джантата и петата на гумата с монтажна грес.

Това ще ви помогне да свалите гумата по-лесно с помощта на необходимите инструменти.

Подготовка за монтаж на селскостопанската гума

Монтаж на нова селскостопанска гума, който – заради по-добрия контрол – се извършва вертикално (директно на превозното средство), започва с няколко подготвителни стъпки:

  • Проверете дали гумата, джантата и вътрешната гума (ако има такава) са съвместими помежду си и подходящи за превозното средство и предназначението му.
  • Почистете джантата и проверете вътрешната ѝ страна за повреди.
  • Ако използвате вътрешна гума, винаги монтирайте нова такава. При безкамерна гума използвайте безкамерна джанта и винаги поставяйте нов вентил.
  • При по-обемни гуми използвайте хидравлични инструменти като преса за петата или пета повдигач.
  • Като последна подготовка, намажете ръба на джантата и петите на новата гума с грес за гуми.

Нанесете тънък слой както от вътрешната, така и от външната страна на гумата (съвет: от външната страна – около 5 сантиметра над ръба на джантата).

Седемте стъпки при монтаж на селскостопанска гума

В началото на монтажа се уверете, че вентилът или отворът за вентила се намира в долната част. След това:

  • Поставете гумата с първата пета върху ръба на джантата.
  • Натискайте постепенно, докато петата влезе в най-дълбоката канавка на джантата.
  • Напомпайте вътрешната гума леко и я поставете в джантата, като прокарате вентила през отвора.
  • Натиснете втората пета над ръба и в най-дълбоката канавка на джантата (завършете при вентила).
  • Центрирайте гумата върху джантата.
  • Проверете дали вътрешната гума не е притисната от петите.
  • Напомпайте гумата до около 2,5 бара, така че петите да застанат правилно на мястото си.

Няколко общи съвета за употреба

  1. Никога не нагрявайте джанта, върху която е монтирана гума (не заварявайте и не калайдисвайте).
  2. Проверявайте редовно налягането в гумите.
  3. Твърде ниско налягане води до ненужно износване на каркаса на гумата.
  4. Твърде високо налягане намалява контактната повърхност с терена (загуба на сцепление и по-голяма уязвимост към повреди).

Затягане на гайките на колелото

Затягането на гайките на колелото се извършва постепенно и кръстосано – т.е. редувайки диагонално разположени гайки – докато се достигне правилният въртящ момент. Повредените или ръждясали гайки трябва да бъдат заменени с нови. Стойностите за затягане можете да намерите в техническите данни на ръководството за употреба на превозното средство.

Проверка и повторно затягане на гайките на колелото

Колелата се третират с грунд и слой боя преди доставката. Това защитава колелата, но също така означава, че гайките постепенно изтриват този защитен слой – особено при по-честа смяна на колелата. Затова допълнителна проверка никога не е излишна. Освен това, след затягане, гайките трябва да се „напаснат“. Затова е задължително при нови превозни средства и след всяка смяна на колело да се проверят и повторно затегнат гайките след 50 до 100 км. Само тогава те са безопасно и правилно монтирани. Работи ли превозното средство при екстремни натоварвания? Тогава е препоръчително гайките на колелата да се проверяват и по време на рутинни инспекции.

И накрая

За да се постави гумата напълно на мястото ѝ и да се напомпа, е важно внимателно да се провери дали гумата (петите) е правилно позиционирана върху джантата. След това гумата може да се напомпа до работното налягане. Направете това в защитна клетка за гуми или поддържайте достатъчно разстояние по време на напомпването за безопасност.

Повече информация?

При въпроси можете да се свържете с някой от нашите експерти на телефон +31 (0)523 850 850 или да ни пишете на имейл адрес: info@heuver.nl. Освен това ще откриете изобилие от полезна информация на нашата информационна страница за селското стопанство.

контакт