Монтаж на селскостопански гуми: ето как става
Работете винаги с подходящи инструменти, по правилните методи и с коректна пневматична система с предпазен клапан за налягане. За ваша собствена безопасност са абсолютно необходими:
- предпазни очила,
- предпазни обувки,
- защита за слуха
- и защитна клетка за гуми.
Ако нямате на разположение клетка, уверете се, че поддържате достатъчно разстояние при напомпване на гумата.
.
Премахване на старата селскостопанска гума
Преди монтаж на нова гума първо трябва, разбира се, да се премахне старата гума от превозното средство. Много важно: никога – но наистина никога – не го правете, докато гумата е все още напомпана.
- Използвайте клинове, за да предотвратите търкалянето на трактора или селскостопанското превозно средство.
- След това повдигнете превозното средство с крик, така че съответното колело да бъде свободно от земята.
- Намажете ръба на джантата и петата на гумата с монтажна грес.
Това ще ви помогне да свалите гумата по-лесно с помощта на необходимите инструменти.
Подготовка за монтаж на селскостопанската гума
Монтаж на нова селскостопанска гума, който – заради по-добрия контрол – се извършва вертикално (директно на превозното средство), започва с няколко подготвителни стъпки:
- Проверете дали гумата, джантата и вътрешната гума (ако има такава) са съвместими помежду си и подходящи за превозното средство и предназначението му.
- Почистете джантата и проверете вътрешната ѝ страна за повреди.
- Ако използвате вътрешна гума, винаги монтирайте нова такава. При безкамерна гума използвайте безкамерна джанта и винаги поставяйте нов вентил.
- При по-обемни гуми използвайте хидравлични инструменти като преса за петата или пета повдигач.
- Като последна подготовка, намажете ръба на джантата и петите на новата гума с грес за гуми.
Нанесете тънък слой както от вътрешната, така и от външната страна на гумата (съвет: от външната страна – около 5 сантиметра над ръба на джантата).
Седемте стъпки при монтаж на селскостопанска гума
В началото на монтажа се уверете, че вентилът или отворът за вентила се намира в долната част. След това:
- Поставете гумата с първата пета върху ръба на джантата.
- Натискайте постепенно, докато петата влезе в най-дълбоката канавка на джантата.
- Напомпайте вътрешната гума леко и я поставете в джантата, като прокарате вентила през отвора.
- Натиснете втората пета над ръба и в най-дълбоката канавка на джантата (завършете при вентила).
- Центрирайте гумата върху джантата.
- Проверете дали вътрешната гума не е притисната от петите.
- Напомпайте гумата до около 2,5 бара, така че петите да застанат правилно на мястото си.
Няколко общи съвета за употреба
- Никога не нагрявайте джанта, върху която е монтирана гума (не заварявайте и не калайдисвайте).
- Проверявайте редовно налягането в гумите.
- Твърде ниско налягане води до ненужно износване на каркаса на гумата.
- Твърде високо налягане намалява контактната повърхност с терена (загуба на сцепление и по-голяма уязвимост към повреди).
Затягане на гайките на колелото
Затягането на гайките на колелото се извършва постепенно и кръстосано – т.е. редувайки диагонално разположени гайки – докато се достигне правилният въртящ момент. Повредените или ръждясали гайки трябва да бъдат заменени с нови. Стойностите за затягане можете да намерите в техническите данни на ръководството за употреба на превозното средство.
Проверка и повторно затягане на гайките на колелото
Колелата се третират с грунд и слой боя преди доставката. Това защитава колелата, но също така означава, че гайките постепенно изтриват този защитен слой – особено при по-честа смяна на колелата. Затова допълнителна проверка никога не е излишна. Освен това, след затягане, гайките трябва да се „напаснат“. Затова е задължително при нови превозни средства и след всяка смяна на колело да се проверят и повторно затегнат гайките след 50 до 100 км. Само тогава те са безопасно и правилно монтирани. Работи ли превозното средство при екстремни натоварвания? Тогава е препоръчително гайките на колелата да се проверяват и по време на рутинни инспекции.
И накрая
За да се постави гумата напълно на мястото ѝ и да се напомпа, е важно внимателно да се провери дали гумата (петите) е правилно позиционирана върху джантата. След това гумата може да се напомпа до работното налягане. Направете това в защитна клетка за гуми или поддържайте достатъчно разстояние по време на напомпването за безопасност.
Повече информация?
При въпроси можете да се свържете с някой от нашите експерти на телефон +31 (0)523 850 850 или да ни пишете на имейл адрес: info@heuver.nl. Освен това ще откриете изобилие от полезна информация на нашата информационна страница за селското стопанство.