Предавателно число, обиколка на търкаляне и изпреварване

При трактори с задвижване на четирите колела съществува тясна връзка между размерите на предните и задните гуми.
Предавателно число, обиколка на търкаляне и изпреварване

За да се използва оптимално задвижването на четирите колела, обиколката на търкаляне на предните гуми трябва да е по-малка от тази на задните – това се нарича изпреварване (предно водене). При тракторите обикновено се посочва кои гуми са стандартно монтирани. Често са възможни различни размери гуми за един и същ модел трактор, стига да се спазват допустимите граници за правилно изпреварване.

Стойността на изпреварването при оптимално използване на 4x4 системата трябва да е между +1% и +5% (т.е. предните гуми трябва да се въртят малко по-бързо от задните – по-голяма обиколка на търкаляне). Допустимият диапазон е между 0% и +6%. Изпреварване под 0% или над +6% може да повлияе неблагоприятно на управляемостта и поведението на трактора (особено в завои), както и да доведе до прекомерно износване на предните и задните гуми и до преждевременно износване на трансмисията.

Съотношението между броя обороти на предния и задния мост при механично задвижване на четирите колела е константно – определя се от зъбните предавки на трансмисията. Това съотношение се нарича предавателно число, и в зависимост от марката и модела на трактора, обикновено е между 1,20 и 1,50.

Точното механично предавателно число е посочено в ръководството за употреба на всеки трактор.

Bepaling van de overbrengingsverhouding EN

Bepaling van de voorloop

Когато знаете обиколката на търкаляне на предните и задните гуми, както и предавателното число на трактора, можете да изчислите изпреварването (предното водене) със следната формула:

(Обиколка на търкаляне на предната гума × предавателно число) – обиколка на търкаляне на задната гума    
----------------------------------------------------------------------------------------------------- x 100% = % изпреварване
Обиколка на търкаляне на задната гума    
Heuver Overbrengingsverhouding EN

Dynamische meting van de overbrengingsverhouding

  1. Включете задвижването на предните колела и диференциала
  2. Маркирайте предната и задната гума в долната част или върху контактната повърхност
  3. Завъртете задната гума 10 пъти напред
  4. Пребройте броя обороти на предното колело
  5. Изчисление: разделете броя на оборотите на предното колело на 10

Пример: 13,5 / 10 = 1,35
Това е предавателното число

Точното механично предавателно число на повечето трактори може да бъде намерено в ръководството за употреба. Нуждаете се от лично консултация от нашите експерти? Разбира се – винаги сме на разположение!

Други ширини на същата джанта: преобразуване от инчове в мм
В някои случаи може да искате да използвате гуми с различна ширина върху същата джанта. Това е възможно, но преобразуването на размерите на гумите от инчове в милиметри понякога може да е сложно. С удоволствие ще ви обясним как става това.

Един инч е равен на 25,4 мм.
С тази стойност можете да изчислите как да преобразувате ширината на гумата от инчове в милиметри. Това обикновено не е точно съвпадение, а приблизително съответствие. Например:

Гума 12.4R20 е с широчина 12,4 инча, което е приблизително 315 мм. Съответстващият размер в милиметри е 320/85R20.

В този пример:

  • 320 = широчината на гумата в мм
  • 85 = съотношението между височината и широчината (в проценти)
  • R = радиална конструкция
  • 20 = диаметърът на джантата в инчове (който трябва да е еднакъв и при двата размера гуми)