Европейски етикет за гуми: какво представлява?
Обяснение на етикета за гуми
Всяка нова гума получава етикет, който показва показатели за представяне в три основни категории. На този етикет (стикер при гуми за леки автомобили и леки камиони) се съдържа следната информация:
- Съпротивление при търкаляне (ролково съпротивление) – свързано с разхода на гориво. Класифицира се от A (ниско) до G (високо).
- Сцепление на мокра настилка – показател за безопасност, също класифициран от A до G.
- Външен шум при търкаляне – изразен в децибели (dB).
Въз основа на този етикет потребителят може да избере икономична и безопасна гума, като вземе предвид разхода на гориво, сцеплението и екологичното въздействие.
Какво означават иконите?
Етикетът за гуми произтича от европейска наредба с цел да се повиши пътната безопасност, да се намали разходът на гориво и CO₂-емисиите и да се направи движението по-тихо. Какво означават трите използвани икони:
Съпротивление при търкаляне
Съществуват 7 класа (от A до G), които показват разлика от 7,5% между най-благоприятния клас (A) и най-неблагоприятния (G). Тоест между A и G има до 7,5% икономия на гориво, в зависимост от по-ниско или по-високо съпротивление при търкаляне. Потенциалът за икономия на гориво на клас е между 0,10 и 0,15 л/100 км. *
Сцепление на мокра настилка
Има 7 класа (от A до G), като разликата в спирачния път на мокро между A и G е ≥ 30%. При скорост от 80 км/ч това е поне 18 м.
- A → B: разлика 3–4 м
- B → C: 4–5 м
- C → E: 5–6 м
- E → F: над 6 м
Категориите D и G не се използват.
Външен шум при търкаляне
Произвежданият шум се обозначава чрез 3 „вълни“:
- 3 вълни = съответствие със старата норма (2001/43)
- 2 вълни = между бъдещия лимит (2016) и 3 dB под него (норма 661/2009)
- 1 вълна = повече от 3 dB под бъдещия лимит (най-тиха категория)
* Гумите трябва задължително да отговарят на минимални изисквания за производителност, за да бъдат пуснати на пазара в ЕС. От 1 ноември 2014 г. не се допускат повече гуми със:
- Съпротивление при търкаляне: клас G
- Сцепление на мокра настилка: клас F
Изключения:
- Обновени гуми
- Професионални офроуд гуми
- Гуми, предназначени за превозни средства, регистрирани за първи път преди 01.10.1990 г.
- T-резервни гуми за временно ползване
- Гуми с максимална скорост под 80 км/ч
- Гуми с номинален диаметър на джантата под 254 мм (10") или над 635 мм (25")
- Гуми с повишено сцепление (напр. шиповани гуми)
- Гуми, предназначени изключително за състезателни автомобили
** Гуми за леки автомобили: норма според ширината на сечението (класове),
гуми за ванове и камиони: норма по категория.

Добавят се нови критерии
Европейският етикет за гуми беше въведен през 2012 г. и от 1 май 2021 г. е актуализиран и подобрен. С въвеждането на новото задължително етикетиране потребителите могат да правят по-информирани избори, благодарение на повишена осведоменост и добавянето на нови критерии:
- пробег (километраж),
- устойчивост на износване,
- сцепление върху сняг и лед.
Ново е също, че етикетът вече се прилага и за гуми за тежкотоварни превозни средства, които до този момент не бяха обект на етикетиране.
От визуална гледна точка новият етикет лесно може да бъде разпознат – той е базиран на EU-енергийния етикет, който се използва за класификация на различни електроуреди.
Оригиналните пиктограми остават запазени, както се вижда и на изображението.
Повече енергийна ефективност
Новите правила ще доведат до енергийни спестявания, които се равняват на намаляване с 4 милиона автомобила годишно по пътищата на ЕС, заявява Европейската комисия.
Мигел Ариас Каньете, европейски комисар по въпросите на климатичните действия и енергетиката, приветства тази инициатива с думите:
„Енергийната ефективност важи и за начина, по който шофираме.
Чрез преминаване към най-енергийноефективните гуми, европейските граждани и предприятия могат значително да намалят своя разход на гориво – което води до икономии и е от полза за околната среда.
Това е европейският път към истинска енергийна сигурност и защита на климата.“
По-бърз и по-ефективен избор на правилните гуми
Голямото предимство на новите етикети е, че можете по-бързо и по-ефективно да направите правилния избор на гуми за вашата конкретна ситуация. Освен това не е нужно да предприемате никакви действия, когато новото правило влезе в сила. Ние ще се погрижим всичката необходима информация за нашата пълна гама гуми да бъде точна и достъпна.
По-висока ефективност при по-ниски класове
Благоприятният етикет на гумите – тоест с по-ниски класове (A of B) – води на практика до по-добра ефективност за потребителя. Немският TÜV ръководи практическо проучване, организирано от производителя на синтетичен каучук Lanxess, което доведе до изненадващи заключения. В крайна сметка, цистерна с „зелени“ гуми от категория B реализира 8,5% икономия на разход в сравнение с идентична цистерна с гуми от стандартна категория D, изминали еднакво разстояние от 40 000 км.

Кой е най-важният критерий при покупка?
Много често мениджърите на автопаркове и собствениците на транспортни фирми купуват гуми на базата на:
- пробега в километри
- цената
- съпротивлението при търкаляне
Но за общата рентабилност на фирмата може да е по-изгодно да се избере малко по-скъпа гума с по-нисък (по-добър) етикет, вместо евтина гума с по-лоши стойности. Ние с удоволствие ще ви обясним защо това има значение.
Пример:
Една транспортна фирма с автопарк от 300 камиона (40-тонни), оборудвани с гуми със съпротивление при търкаляне клас D, може да спести 1,5 милиона евро от гориво годишно, ако премине към гуми с етикет B.
Изчисление:
- Всеки камион изминава 150 000 км годишно
- Цена на горивото: 1,40 евро на литър
- Съпротивление при търкаляне B вместо D → значителна икономия на гориво
- Допълнителен бонус: намаление на CO₂ емисиите с над 3 000 тона годишно
Това показва, че етикетът на гумата е не само екологичен, но също така финансово стратегически избор.
Искате ли да научите повече?
Свържете се с нашите експерти на телефон +31 (0)523 850 850. Те с удоволствие ще отговорят на всички ваши въпроси, свързани с камионските гуми! Също така можете да прочетете всичко по темата на нашата информационна страница за камионски гуми.