Изграждане на джанта

Селскостопанските джанти винаги са изградени от джантов пръстен и вложен в него диск. При това съществуват джанти с фиксиран и с регулируем диск. Поради голямото разнообразие от селскостопански превозни средства, почти няма еднакви джанти. Възможни са най-различни варианти по отношение на броя на отворите за болтове, разстоянието между тях (PCD) и ET-стойността (офсет).
Изграждане на джанта

При джантите няколко размерa играят важна роля и често се посочват в описанието на съответната джанта. С удоволствие ще ви обясним какво означават тези размери и как можете да ги разчетете чрез продуктовото описание.

Ширина на джантата

Ширината на джантата се измерва между външните ръбове на джантата. Това е разстоянието между горния и долния ръб на джантата. Ширината на джантата се посочва в инчове. Джанта с размер 14,00x19,5 има ширина 14 инча. Един инч е равен на 2,54 см, така че в този случай ширината е 35,56 см. Съществуват различни размери по отношение на ширината на джантите.

Диаметър на джантата

С под „размер на джантата“ или „големина на джантата“ обикновено се има предвид диаметърът на джантата в инчове. Диаметърът на джантата се измерва във вертикална посока извън бордовите седалки на джантата. Той съответства на вътрешния диаметър на гумата, която ще се използва, и се посочва в инчове. За да измерите диаметъра на джантата, трябва да начертаете въображаема линия през средата на джантата и да измерите нейната дължина. Получената стойност в сантиметри се разделя на 2,54, за да се получи точният диаметър в инчове. Един инч е равен на 2,54 см, така че джанта с диаметър 14 инча има приблизително 35,6 см в диаметър.

ET-стойност на джанта

ET-стойността на джантата показва с колко монтажната точка се отклонява от средата на джантата. Определянето на ET-стойността е свързано с конструкцията и техническите характеристики на колесния комплект при камионите. Той обикновено се състои от две части: джантата и т.нар. „плоча“ или „диск“. В нашата информационна статия за ET-стойността на джантата ще намерите по-подробно обяснение.

2503 LBB 220 Opbouw van een wiel EN

Ръб на борда на джантата

Функцията на борда на джантата е да поддържа формата на борда на гумата.

A = Вътрешен диаметър на джантата
B = Ширина на джантата
C = Височина на борда на джантата

Heuver doorsnede van een velg

Напречно сечение на джанта

G = Диаметър на отворa за оста
S = Разтояние между монтажните отвори (PCD) и брой болтове
N = Диаметър на кръга на центриращите щифтове и техният брой
W = Дълбочина на диска (не изпъкналостта на колелото)
D = Диаметър на отворите за болтове и обработка на отворите
E = Допълнителни отвори за възможни тежести на колелото
B = Външен диаметър на диска

Какво е разстоянието между монтажните отвори (PCD) на една джанта?

Стойността на PCD (разстоянието между болтовете) при една джанта се отнася до начина на закрепване на колелото. Тя се обозначава с две числа: броя на отворите за болтове по диаметъра на въображаемия кръг, който може да се прокара през центъра на тези отвори. Например: стойност 6x110 означава, че джантата има шест болтови отвора с кръгова стъпка (PCD) от 110 мм.

При джанти с четири или шест болтове измерването е лесно – използват се противоположните отвори за определяне на стойността на PCD. При джанти с пет отвора обаче е малко по-сложно, но ние ще ви обясним с удоволствие!

Съществуват два начина за измерване на PCD при пет отвора:

  1. Прокарва се въображаем кръг през центровете на всички отвори, след което се измерва диаметърът на този кръг. Ако той е 100 мм, тогава PCD е: 5x100.
  2. Измерете разстоянието от външния ръб на един отвор до центъра на срещуположния отвор. (Важно: не се измерва от център до център!). Ако това разстояние е 105 мм, тогава стойността е: 5x105.