TT или TL, гума с вътрешна или безвъздушна гума

Най-голямата разлика между гумите, освен конструкцията на гумата (радиална или диагонална) и множеството размери и шарки на протектора, е дали гумата е от тип TT (с вътрешна гума) или TL (без вътрешна гума). Разликата е, че при първия тип се изисква вътрешна гума, а при втория – не.
TT или TL, гума с вътрешна или безвъздушна гума

Въздухът осигурява товароносимост.

Гумата е единственият контакт с пътната настилка. Затова тя има голямо влияние върху поведението на превозното средство и управлението му. Гумите се разработват специално с оглед на типа настилка (приложение), температурата, която се генерира, и натоварването. Каучуковата смес и шарката на протектора са съобразени с тези фактори за всеки тип гума. Налягането на въздуха в гумата поема 90% от натоварването, а самата гума поема останалото.

Без вътрешна гума

Безкамерната гума прилепва плътно към специалния борд на джантата (т.нар. „hump“) и осигурява херметично уплътнение. Специален вътрешен ръб или велгова лента не са необходими. Вентилът е монтиран директно върху джантата с гумено уплътнение. Тази гума е изработена с изключително плътна конструкция на каркаса и каучука, така че въздухът почти не може да излиза през порите.

Предимство на безкамерната гума е, че при пробив в протектора – например от пирон – въздухът излиза постепенно. Това означава, че управляемостта на превозното средство също намалява постепенно, което е по-безопасно. Повредата често може да се поправи чрез лепенка от вътрешната страна на гумата или, при по-големи щети, чрез вулканизация.

tube-type-tubeless-band-binnenband

Гуми с вътрешна гума

Гумата с вътрешна гума е по-традиционното решение от двата типа гуми (TT срещу TL). Външната гума се използва заедно с вътрешна гума, която има собствен вентил. Вътрешната гума трябва да пасва точно във външната гума, тъй като за всякакви размери има определени граници за радиална и обща гъвкавост. Твърде голяма вътрешна гума може да се набръчка, което увеличава риска от повреда. Твърде малка вътрешна гума може да се разтегне прекалено, което води до по-ниска устойчивост на триене и до по-лошо уплътнение. При спукване често е по-евтино да се смени само вътрешната гума, отколкото цялата (безкамерна) гума.

Рискове и важни точки при използването на вътрешна гума:

  • неправилен размер (пасване между вътрешността на гумата и джантата),
  • триене между вътрешната и външната гума, което води до прекомерно загряване (риск от спукване),
  • внезапно спадане на въздуха при спукване (лоша управляемост и контрол),
  • издуване на вътрешната гума при повреда на външната (може да се заклещи и внезапно да се спука),
  • необходимост от използване на велгова лента (за защита от ръбове и неравности по джантата).

СЪВЕТ

Неправилен монтаж на гума може да доведе до повреда на гумите, джантите, превозното средство или до наранявания на хора. Затова е от съществено значение тези дейности да се извършват от обучен персонал, който разполага с подходящи инструменти (например клетка за гуми).

Винаги е задължително да се консултирате с техническите инструкции на производителя на гумите и на производителя на превозното средство, както и с ръководствата за употреба на монтажната машина и помощните средства.

Meer weten?

Свържете се с нашите експерти на +31 (0)523 850 850. Те с удоволствие ще отговорят на всички ваши въпроси относно гуми за камиони! Всичко за камионните гуми можете да прочетете и на страницата с информация за камиони.

контакт