Налягане в гумите и пълни (плътни) гуми
Триъгълна връзка
Стандартната гума има идеален баланс между натоварването на гумата в килограми, скоростта в км/ч и налягането. Тази триъгълна връзка осигурява оптимално удобство при използване. Ако промените един от тези фактори — например по-висока максимална скорост при същото натоварване — тогава трябва също да коригирате налягането в гумата.
В таблицата по-долу ще намерите пример за гумата 445/95R25 AEOLUS AR28 *** 174F E2 TL.
Числото 6700 е оцветено, тъй като 6 700 кг при 80 км/ч отговаря на Load/Speed-Index 174F. Съответното налягане за тази стойност е 9 бара, което е препоръчаното налягане за тази гума. Искате ли да научите повече за правилното налягане в гумите? Разбира се, винаги можете да се обърнете към нас за персонализиран съвет.

Твърде ниско или твърде високо: винаги вредно
Твърде ниското или твърде високото налягане в гумата може да има изключително негативно влияние върху нейните характеристики. Гумите за земекопна техника по дефиниция не са гуми за ниско налягане. Не само животът на гумата се съкращава значително при (много) ниско налягане, но и рискът от преждевременни повреди и опасности за безопасността се увеличава, тъй като определени зони в борда на гумата прегряват. Освен това, когато налягането в гумите за земекопна техника е твърде ниско, разходът на гориво се повишава.
Последиците от шофирането с твърде ниско налягане не винаги се проявяват веднага и могат да се появят дори след като налягането е било коригирано. Затова е изключително важно редовно да проверявате налягането в гумите и при необходимост да го регулирате.
Няколко примера (в сравнение с идеалното – препоръчително – налягане):
- 50% по-ниско налягане води до 80% по-кратък живот на гумата
- 50% по-високо налягане води до 30% по-кратък живот
- Само 15% по-ниско налягане вече означава 20% по-кратък живот
- 15% по-високо налягане също води до 10% намаляване на живота на гумата


Правилно определяне на налягането в гумите
На какво трябва да обърнете внимание, за да определите правилното налягане в гумите за земекопна техника? Има няколко насоки, с които трябва да се съобразите:
- Определете общото тегло на превозното средство чрез фабричните данни или чрез претегляне по ос.
- Изчислете натоварването на гума (при (мобилни) кранове: разделете общото тегло на превозното средство на броя оси и след това отново на 2). Обърнете внимание да включите и допълнителното натоварване на ос (например противотежести при кранове).
- Определете подходящото налягане в гумите за вашата ситуация въз основа на таблицата с налягания.
- Обърнете внимание и на информацията, свързана с транспорт и превоз.
- При специализирани превозни средства понякога е възможно временно използване на по-ниско налягане при ниски скорости.
Запълване на гуми с пяна
В някои ситуации е препоръчително гумите да бъдат допълнително защитени като предпазна мярка, за да се сведе до минимум рискът от повреда поради спукване. Това може да се постигне чрез заместване на въздуха в гумата с полиуретан, т.нар. "запълване с пяна". По този начин гумата става устойчива на спукване дори при повреда.
Този метод се препоръчва особено в следните случаи:
- На строителни площадки с много груб терен
- В леярни
- При рециклиране на скрап
- При рециклиране на стъкло
- В тухларни фабрики
Плътните гуми са подходящи за по-ниски скорости и равни повърхности, като осигуряват висока стабилност и голяма товароносимост.
Плътни (масивни) гуми
Ако „запълването с пяна“ на гумата не е достатъчно ефективно за вашето приложение, за да я направи устойчива на прорязвания и спуквания, тогава плътните (масивни) гуми могат да бъдат решението. Тези гуми никога не се спукват и могат да бъдат поръчани и чрез нас.
Плътните гуми, известни още като SE-гуми (Super Elastic), както подсказва името, са изцяло масивни и не изискват пълнене с въздух. Този тип гуми е подходящ за ниски скорости и равни повърхности, предлагайки висока стабилност и голяма товароносимост. Освен това те са маневрени, благодарение на многослойната си гумена структура. Плътните гуми съчетават добрите качества както на масивните, така и на пневматичните гуми. Различаваме следните видове плътни гуми:
Двуслойни плътни гуми
Те се състоят от твърд гумен слой, като първият слой е подсилен със стоманени телени пръстени и разполага с дебел износващ се слой. Благодарение на специалния състав и добавки в каучука, тези гуми имат високо сцепление и трудно се подхлъзват.
Трислойни плътни гуми
Тук е добавен допълнителен трети, еластичен гумен слой, разположен между основния слой и износващия се слой. Това осигурява по-добро омекотяване и стабилност в сравнение с двуслойните гуми. Недостатък е, че допълнителният слой повишава температурата при движение с по-висока скорост и натоварване, което прави гумата по-мека и увеличава износването.
Специализирани плътни гуми
Има и специални варианти, като например антистатични плътни гуми, подходящи за експлозивоопасни среди. За предприятия, работещи с мазнини и/или масла, са разработени маслоустойчиви плътни гуми. Съществуват също така и гуми, които не оставят следи (non-marking), идеални за среди като складове, където подовите повърхности трябва да останат чисти.
Повече информация?
За повече информация можете да се свържете с нашите експерти на телефон +31 (0)523 850 850. Освен това можете да прочетете всичко за земекопната техника на нашата информационна страница за земекопна техника.