Конструкция на радиална гума

Протекторът на радиалната гума, бордът, кордовите слоеве, каркасът, петата – всички те са често срещани термини, когато става въпрос за гуми и по-специално радиални гуми. Но какво точно означават тези термини? Нашите експерти по гуми с удоволствие ще ви обяснят!
Конструкция на радиална гума
Opbouw van een radiale band EN

Части на радиална гума

Радиален каркас

Радиалните гуми са подложени на сериозни натоварвания. Затова радиалният каркас – особено при селскостопански и строителни гуми – трябва да бъде гъвкав, стабилен и здрав. За тази цел се използват няколко слоя корди от раион, найлон, полиестер или стомана, които се поставят под прав ъгъл спрямо посоката на движение. Радиалните нишки преминават от пета до пета, успоредно една на друга, под ъгъл от 90 градуса.

Здравината на каркаса зависи от:

  • броя на кордите
  • качеството на материала (якост на опън и еластичност)
  • броя на кордовите слоеве

Здравината на каркаса определя максималното налягане в гумата. Налягането и обемът на въздуха в гумата от своя страна определят максимално допустимото натоварване (товароносимостта) на гумата. Тъй като обемът при селскостопанските и строителните гуми силно варира в зависимост от ситуацията, това води до разлики в товароносимостта и допустимата скорост на тези гуми.

Колан и кордови слоеве

Върху каркаса на гумата се поставя коланът, който се състои от два или повече диагонално разположени слоя корди. Коланът образува едно цяло с протектора, което означава, че по време на движение не се удължава. Целта на колана е заедно с протектора да формира здрава и стабилна структура.

Протектор с шарка


Най-обсъжданата част от гумата, която влиза в контакт с почвата или пътната настилка. Протекторът е изработен от каучук и в селскостопанския и строителния сектор съществува огромно разнообразие от шарки (профили). Изборът на правилния профил често зависи от нуждата от добро сцепление или висока устойчивост срещу прорязване. Дълбочината на протектора също може да варира значително в зависимост от гумата. Каучукът на протектора трябва винаги да бъде устойчив на напукване, огъване, деформация и износване.

Рамене


Раменете представляват прехода между протектора и бордовете на гумата.

Бордове (странични стени)


Бордът (страничната стена) на гумата придава еластичност на каркаса – способност за огъване и абсорбиране на удари. Това позволява на радиалната гума да се деформира и да поема вибрации. Бордовете трябва да бъдат устойчиви на атмосферни влияния, вибрации и движения. Каучукът в тях е направен от еластична смес, която защитава каркаса. Маркировките на гумата също се намират върху борда.

Пети


Петите осигуряват връзката между гумата и джантата, предотвратявайки приплъзване. От външната страна на петата се поставя „брейкър“, който действа като защита. Той също така предотвратява проникването на пясък и мръсотия. Поради сравнително големия диаметър и ниския борд на джантата, при монтаж на гума за строителна техника налягането трябва да бъде ограничено. Това налягане се нарича монтажно налягане. Ако то бъде превишено, петата може да се избута над борда на джантата, което е изключително опасно.

Безкамерен слой (TL/TT)


При гумите с вътрешна гума (Tube-Type) отвътре на каркаса се поставя тънък, неуплътнен каучуков слой. Той предпазва каркаса и вътрешната гума от увреждане от кордовите слоеве. Безкамерните гуми (Tubeless) са оборудвани с въздухонепроницаем каучуков слой от вътрешната страна на каркаса, известен също като „innerliner“ или безкамерен слой.